woensdag 12 november 2014

Mijn eerste werkdagen



In Parc de Sainte-Croix zijn 3 afdelingen:
Sentier bleu (de blauwe route)
Sentier vert (de groene route)
En la ferme (de boerderij)

Ik heb sentier vert verzorgd op mijn eerste werkdagen.
Dit is een hele leuke afwisselende afdeling met vogels, wolven,
lemuren, wasberen, bizons, stekelvarkens en nog veel meer.
Wat vooral lastig is, is om te leren welke voerbak voor wie is (de auto staat helemaal vol met emmers eten) en welk hek er 's morgens open moet en 's avonds weer dicht. 
Maar ik heb het nu tamelijk helder en heb al veel alleen gedaan.

Veel diersoorten zijn nieuw voor mij en een aantal soorten 
vind ik echt super!!!
Soms lijkt een soort niet zo leuk om mee te werken, maar als je eenmaal de dieren kent en weet hoe je ze moet verzorgen is het heel interessant en maakt het je dag helemaal goed.





Kraanvogels verzorgde ik ook in Metelen en hier verzorg ik nu de jufferkraanvogels.
 De juffers zijn zo hooghartig, dat het gewoon grappig is.




Hydropoten of waterreeën  zijn nieuw voor me.
Zij zitten op het stuk waar de exoten leven die verwilderd zijn in Europa.
Ze zijn heel schichtig en ze alle 7 vinden is een hele toer.
Hun gezichten zijn heel mooi met oogjes die heel dicht bij elkaar staan.




Eén dag heb ik op de kinderboerderij gewerkt met een groepje stagiaires.
Op de boerderij is het gewoon lekker werken, stallen uitmesten, voeren 
en uitkijken dat je niet om ver gelopen wordt door de gigantische varkens die daar zitten.





En natuurlijk is het fijn om ook de enige (halve) apen 
in het park te verzorgen.
Katta's, vari's en roodbuiklemuren. Het zijn 3 mannengroepen en na even
opletten, ken ik ze allemaal bij naam.




Het is hier al zo koud dat de lemuren niet in het doorloopgebied zitten, maar in een grote buitenkooi met warmtelampen. Het is altijd interessant om te zien hoe in dierentuinen de apen verzorgd worden.
In Sainte-Croix herken je veel van la Vallee de Singes, omdat de dierverzorgers daar stage hebben gelopen. Maar al die bananen en ander fruit in het dieet van de lemuren moet nog veranderd worden!!!




Dit zijn Folia en Anatol en ik ben als een blok voor deze 2 gevallen.
Deze oerossen zijn vreselijk eigenwijs. Ze moeten in hun stal gaan staan als ik ze moet voeren, maar ze kijken me alleen maar aan en verzetten geen poot.
 En ze zijn schitterend zoals ze in hun bos rond scharrelen.




Dus zo ben ik al lekker aan het werk geweest. Op z'n Frans heb ik een opschrijfboekje bij me en schrijf alles op wat ik leer en wat ik tegenkom. 
Alleen ben ik soms een dierverblijf kwijt.....
Gelukkig hangen er overal plattegronden van het park. 




3 opmerkingen: