donderdag 19 maart 2015

Het Frans




Frans is een lastige taal.Ik versta het goed, maar het zelf spreken blijft lastig.
Vooral dierennamen, fruit en groentesoorten zitten in mijn vocabulaire.
Als ik een nieuw woord hoor, ben ik het na 2 tellen alweer vergeten. 
Pas als ik het heel vaak heb gehoord, blijft het hangen.

En dan die uitspraak... geef mij maar Spaans. 
Het Frans heeft een zachte uitspraak die voor mij heel lastig is. 
Zo zeg ik schijnbaar "Bizon" op een manier dat ik een bepaald schoothondjessoort benoem in plaats van die grote dieren met hun toef haar op de kop.
Het Franse woord voor aap is singe. Pff, niet uit te spreken!!!
En zo kan ik wel meer voorbeelden geven.

Als ik een woord ongeveer weet, zeg ik het ook ongeveer.
Dit heeft tot gevolg dat ik vaak nieuwe woorden uitvind.
Mijn lieftallige collega's willen nu een woordenboek gaan aanleggen
met nieuwe Franse Majorie woorden.
Zodra het gepubliceerd wordt, laat ik het weten.




Wat heel handig is, is het woord "Truc" (Ding)
Truc gebruik ik voor elke woord dat ik moet gebruiken, maar niet ken.
Met een korte beschrijving erachteraan en iedereen weet wat ik bedoel. 
(Het veroorzaakt wel vaak grote hilariteit...)





1 opmerking:

  1. ik heb weleens gehoord dat 'kinderen'een woord 7 keer hebben moeten zien/horen voor ze het kennen!


    als je niet wordt als de kinderen...........staat er al in de Bijbel.........

    BeantwoordenVerwijderen