woensdag 17 december 2014

Frans lezen



Voor de eerste keer dat ik in Frankrijk woon, lees ik Franse boeken.
In de la Vallee tijd las ik wel eens een apenboek in het Frans of een woontijdschrift, maar echt Frans lezen deed ik niet.




Maar ik heb bedacht dat ik veel beter Frans wil spreken
en mijn woordenschat wil uitbreiden.
Ik red me al jaren prima en als iemand me niet verstaat (ik ratel gewoon door), laat diegene het wel weten. Maar nu ik toch ook veel nieuwe dierentermen moet leren, over wolven, herten, vogels,
kan ik het beter meteen goed aanpakken.
Dus ik lees Frans. 

Het Franse sprookjesboek hierboven met sprookjes over de natuur leest makkelijk, maar is in een lastige tijd geschreven die ik met praten niet gebruik. 






Met dit boek leer ik meteen van alles over de diersoorten. 
Alle onderdelen van een hertengewei kan ik opnoemen in het Frans. 
En de Fransen hebben de vreemde gewoonte om elke leeftijdsgroep bij de 
verschillende diersoorten een speciale naam te geven. 
Mag ik dus ook allemaal uit mijn hoofd leren.....






Het Dagboek van Anne Frank is heel goed om Frans te leren. 
Korte duidelijke stukken tekst en het helpt dat het verhaal bekend is.






Dit bomenboekje vond ik hier bij de kringloop. 
Er staat niet zoveel tekst in, maar het is zo mooi.






Dit boek ligt klaar om gelezen te worden. 
Het is het boek van een bekende documentaire die veel indruk 
op me maakte. 
Het gaat over de leerlingen op een middelbare school in Parijs.


En ik moet zeggen, het lezen gaat lekker. 
Ik heb vaak niet eens door dat het geen Nederlands is wat ik lees. 
Zelfs voor het slapengaan lees ik nu vaak Frans. 
Wie weet gaat mijn Frans er op vooruit met al dat gelees, 
het is sowieso leuk om te doen!!!


A la prochaine





Geen opmerkingen:

Een reactie posten